Co to jest termolezja kręgosłupa?

Zabieg barbotage to zabieg polegający na nieoperacyjnym leczenie zwapnień w barku w obrębie tzw. stożka rotatorów.

Autor: Paweł

Czas czytania: 4 minuty

Skuteczne zabiegi na ból kręgosłupa wykorzystujące temperaturę jako czynnik przeciwbólowy – termolezja i kriolezja

W leczeniu bólu kręgosłupa, zarówno wysokie, jak i niskie temperatury są wykorzystywane do różnych terapii mających na celu zmniejszenie bólu i poprawę funkcji ruchowej pacjenta.Każda z tych metod ma swoje miejsce w terapii bólu kręgosłupa i jest wybierana na podstawie indywidualnej oceny lekarza oraz specyfiki dolegliwości pacjenta. Leczenie termiczne może być bardzo efektywne, ale zawsze powinno być przeprowadzane pod kontrolą specjalistów, aby zapewnić bezpieczeństwo i skuteczność terapii.

Wśród metod mało inwazyjnych, zmniejszających lub likwidujących dolegliwości bólowe wyróżniamy:

• Termolezję wykorzystującą wysoką temperaturę
  • Kriolezję wykorzystującą niską temperaturę.

Obydwa zabiegi są wykonywane pod kontrolą ultrasonografu (USG) lub zabiegowego aparatu radiologicznego (RTG).

Czym jest termolezja kręgosłupa?

Termolezja kręgosłupa, znana również jako ablacja termiczna lub termokoagulacja, to technika minimalnie inwazyjna używana do leczenia przewlekłego bólu kręgosłupa. Procedura ta polega na zastosowaniu kontrolowanego ciepła do celowego uszkodzenia (zakłócenia funkcji) nerwów odpowiedzialnych za przekazywanie sygnałów bólowych do mózgu.

Jak działa termolezja kręgosłupa?

Termolezja wykorzystuje radiofrekwencję, czyli fale radiowe o wysokiej częstotliwości, do generowania ciepła. Podczas procedury, specjalnie zaprojektowana igła elektroda jest wprowadzana do tkanki przy użyciu technologii obrazowania, takiej jak fluoroskopia (rodzaj rentgena). Elektroda jest umieszczana w bezpośrednim sąsiedztwie nerwu, który przekazuje sygnały bólowe. Po jej umieszczeniu, przesyła ona fale radiowe, które produkują ciepło i precyzyjnie uszkadzają nerw, co zakłóca termicznie jego zdolność do przekazywania sygnałów bólowych.

Czym jest kriolezja kręgosłupa?

Kriolezja kręgosłupa to minimalnie inwazyjna metoda leczenia bólu kręgosłupa, która polega na stosowaniu ekstremalnie niskich temperatur do zamrażania i tym samym wyłączania nerwów, które są źródłem bólu. Procedura ta, znana również jako ablacja przez zamrażanie lub krioterapia nerwów, jest wykorzystywana głównie w przypadkach, gdy inne metody leczenia bólu, takie jak leki czy fizjoterapia, nie przynoszą oczekiwanych efektów.

Jakie są wskazania do termolezji i kriolezji kręgosłupa

Kiedy stosuje się termolezję?

Termolezja kręgosłupa jest często stosowana u pacjentów, którzy nie odczuwają ulgi po tradycyjnych metodach leczenia bólu, takich jak leki przeciwbólowe, fizjoterapia czy blokady nerwów.

Jest szczególnie skuteczna w przypadkach przewlekłego bólu kręgosłupa wynikającego z:

• Zwyrodnienia stawów kręgosłupa (spondyloza)
  • Uszkodzeń dysków
  • Innych schorzeń wpływających na podrażnienie nerwów kręgosłupowych

Wskazania do stosowania kriolezji

Kriolezja kręgosłupa jest stosowana głównie w leczeniu przewlekłego bólu, który jest trudny do kontrolowania za pomocą standardowych metod.

Jest szczególnie przydatna w przypadkach, gdy ból jest spowodowany przez:

• Dyskopatię
  • Zwyrodnienia stawów kręgosłupa
  • Inne schorzenia/ zespoły bólowe kręgosłupa

Efekt termolezji i kriolezji kręgosłupa

Korzyści z termolezji

• Skuteczność: wielu pacjentów doświadcza znacznej ulgi w bólu po zabiegu.
  • Minimalna inwazyjność: w porównaniu z tradycyjnymi operacjami kręgosłupa, termolezja jest mniej inwazyjna – wykonywana jest w trybie ambulatoryjnym
  • Szybki powrót do normalnej aktywności: pacjenci zazwyczaj wracają do swoich normalnych czynności w krótkim czasie po zabiegu.
  • Ograniczenie użycia leków przeciwbólowych: może zmniejszyć lub wyeliminować potrzebę stosowania leków przeciwbólowych.

Korzyści z kriolezji

• Minimalna inwazyjność: Kriolezja jest mniej inwazyjna niż tradycyjne operacje, co zmniejsza ryzyko komplikacji i skraca czas rekonwalescencji.
  • Szybka ulga w bólu: pacjenci często odczuwają znaczną poprawę tuż po zabiegu.
  • Możliwość powtarzania: zabieg może być powtarzany w przypadku nawrotu bólu.
  • Praktyczny brak skutków ubocznych: w porównaniu z innymi zabiegami inwazyjnymi, w przypadku kriolezji ryzyko powikłań jest minimalne.

Specjaliści leczący to schorzenie

lek. Mateusz Przybycień Specjalista ortopedii i traumatologii narządu ruchu